♦ Att inte låna ut


Jag tittade i vagnen imorse efter att jag lämnat stora tjejen i skolan, sjuttsingen också, hon glömde sin  mössa.... Jag och lillis åker upp igen för att lämna mössan... Jag ser min dotter längre ner i korridoren, hon ser lite butter ut och framför henne står tjejen som hon haft lite problem med (jag har skrivit om detta i tidigare inlägg).

När jag kommit ända fram till dem säger min dotter:

 

- Jag vill inte låna ut min hannduk!

 

Jag säger kort och gott:

 

-Né, du ska inte låna ut din handduk eller din vattenflaska till någon annan har jag ju sagt.

Vi pratade tidigare om att "den här flickan" ofta säger att hon vill låna ditten och datten av min dotter och jag sa till fröknarna att dem skulle ta upp det i klassen att man inte ska "låna ut" vattenflaskor eller hygienartiklar med varann. OK att man lånar varandras ring eller penna eller vad det nu må vara... men...

 

Jag sa till flickan att jag sagt åt "min dotter" att hon inte får låna ut sina saker "som flaskor eller som det nu diskuterades om, handduk, till andra barn, för det är inte bra. Samtidigt frågade jag om hon inte hade en egen handduk, hon svarade att hon inte hade det. Då sa jag till henne att hon ju kunde fråga lärarna om dem hade en extra handduk att låna ut...

 

Sen gick jag därifrån och påvägen ut sa jag diskret till lärarna att det upprepas hela tiden, dem sa att min dotter är duktig på att säga Nej, men då kontrade jag med att jag inte tycker att hon ska behöva utsättas för den situationen att behöva säga nej till "en kompis" och känna sig dum när kompisen blir sur och vräsig. Dem höll med och sa att dem skulle ta upp det en gång till med klassen att man inte bör dela med sig av hugienartiklar pga. smittorisken (förkylningar, herpes eller vad det nu må vara).

 

Och det hade dem gjort när jag frågade min dotter efter skolan och jag hoppas att "flickan" nu hajjar det och att min dotter inte ska behöva känna sig elak och dum för att hon säger nej! Vad trött jag blir...

 

Det första min dotter sa till mig när vi träffades efter skolan var - "Flickan" tycker att du är otrevlig mamma...

 

- Jahaa, för att jag sa att jag inte ville att du skulle dela handduk med henne?

 

- Mmmm, sa hon då. direkt efter sa hon:

- Men jag sa att hon hade fel och sen brydde jag mig inte längre.

 

Min fina underbara unge!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0