♦ Känner mig bara så:


Sätter mig vid köksbordet, fönstret jag har framför mig visar den nyinredda balkongen som väntar på sällskap. Den väntar på att jag ska komma ut med en stor kopp kaffe i min fina indiska mugg och mysa i solen tillsammans. Den känner sig nog ganska ensam där ute i kylan. Men enligt nyheterna har våren blivit inställd, så du får vänta ett tag till fina du. Fan också.

 

Jag börjar känna mig tom och rastlös igen, eller är det ensam och ledsen jag känner mig? Det är kanske samma sak? Rastlöshet är lika med ensamhet? Jag vet inte.

Det här med att man känner sig värdelös efter en period av arbetslöshet är inget att leka med, den bryter ner oss, arbetslösheten. Och jag som inte har ett korvöre från A-kassa eller någonting, jag känner mig blottad och tömd. Värdelös!

Jag sitter nu här, framför datan i morgonrock och fryser.  Jag söker efter jobb och skickar ansökningar hit och dit.

Jag sökte ett jobb härom veckan, de sökte en kontorsassistent med intresse för skönhet och hälsa. Åhhh vad jag skulle passa där, trodde jag. Jag har ju till och med arbetat med deras produkter. Jag blev så glad, jag ringde upp direkt och frågade lite om tjänsten, efter att jag skickat in ansökan och då det inte framgick vart tjänsten var belägen fick jag svar även på det.

Jag är ju en sån där sprudlande glad människa, pratar gärna och tycker om att vara bland folk. Allt kändes bra, jag var lite nervös under samtalet, pratade kanske lite för fort. Hon sa att det var kul med lite glad energi.

Så fick jag för någon dag sedan ett mail där det stod:

 

Hej, Tack för din ansökan till tjänsten som "Kontorsassistent med intresse för skönhet och hälsa”.  Intresset för tjänsten har varit oerhört stort, och vi måste tyvärr meddela att vi har valt att gå vidare med andra sökande. Du är varmt välkommen att söka andra tjänster hos oss. Vi tackar återigen för din ansökan och önskar dig lycka till i framtiden. Om du inte redan gjort det kan du registrera dig på länken nedan så skickar vi dig information om lediga tjänster när det blir aktuellt.

 

Jag blev ledsen, såklart och lite besviken, då jag känner att jag verkligen uppfyller alla deras kriterier och krav som stod i annonsen. Jag trodde att jag kanske i varje fall hade en chans att få komma på en intervju...

Jag kände att jag faktiskt ville veta varför jag inte kom vidare i processen, om det kanske var något i mitt CV eller det personliga brevet som inte kändes rätt. Jag skrev lite kort tillbaka så att jag vet vad jag kan förbättra till nästa jobb jag söker:

 

”Hej, Vad tråkigt. Jag blir lite nyfiken på vad det var som avgjorde ert beslut, eftersom jag har utbildning, stor vana och kompetens för denna tjänst? Vore tacksam om ni tog er tid att besvara min fråga

Med Vänlig Hälsning ##### Jag fick till svar:

H

ej ####, Det var över 120 ansökningar till denna tjänst så tyvärr har vi inte resursera till att göra en återkoppling. Vi är just nu även uppe i en flytt som tar mycket tid, vilket är en av orsakerna. Lycka till i framtiden och jag önskar dig en trevlig kväll! Med Vänlig Hälsning #####

 

Känner mig bara så: Maktlös, värdelös, ledsen, ensam och rastlös OCH ARBETSLÖS.

Men var inte orolig, jag är i denna dimma bara för en liten stund, snart är jag pigg och glad igen. Förhoppningsvis har förkylningen försvunnit till på lördag.

 

Ha en fin dag fina du!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0