♦ Trasig... -21 juni 2oo9-


   Har precis försökt att lära 6-åringen att mammas saker är mina saker och har hon sönder något måste hon ju komma och berätta det för mig. Inte för att det nu varit så värdefulla saker som gått sönder, men ändå. Först var det ett diadem som hon fick låna när hon var på förskolan en dag och när jag skulle ha det några dagar senare kunde jag inte hitta det. Jag frågade henne om hon sett det och då svarade hon nej. Några dagar gick och jag hade letat litegrann efter diademet när jag frågade henne en gång till om hon sett det och frågade om hon kanske glömt det på förskolan.
- Jaja, jag råkade ha sönder det... Sa hon då.

- Nemen, det skulle du ju berättat när jag frågade dig, nu har ju jag gått och letat efter det i onödan i flera dagar!  Sa jag åt henne och bad henne berätta varför hon hade haft sönder det. Och nu på morgonen när jag går in till hennes rum för att hämta en sak så hittar jag min nya tuperingskam i hennes säng och den var självklart också trasig. Då sa jag samma sak igen, men lite mer ordentligt den här gången.
 - Du MÅSTE ju säga till nästa gång nu, tänk om mamma skulle gå och ta sönder någon leksak för dig och bara strunta i att berätta det och gömma den för dig, skulle inte du bli ledsen då? Nu börjas det, hon börjar komma upp i åldern, men det är intressant också att se hur hon lär sig hantera olika situationer... Busfian! =) Jag vill att hon ska kunna komma till mig när något har hänt utan att behöva känna skam, därför är det viktigt att inte höja rösten utan att tala med en betämd ton istället. Man ska inte heller låta nerlåtande, då stänger man av direkt som lyssnare.

♥ Skruttan sitter och leker i sin IKEA- bil ♥


Ska iväg och leta efter apotek idag, på Mariatorget / söder har dom väl öppet 7 dagar i veckan tror jag, ska kolla upp öppettiderna bara, sen ska jag vara så larvig och gå tillbaka till en affär där vi handlade vattenmelon igår, den var sur och äcklig pga av en skada i skalet. Så jäkla irriterande när det i princip var vårt ända lördagsmysgodis vi hade och lite vindruvor (fruktälskare som vi är), jag ska försöka deala till mig en ny. I vanliga fall skulle jag nog struntat i det, men nu ska jag faktiskt bli bättre på att inte bara slänga iväg saker i onödan och den kostade faktiskt nästan 40 spänn, för en 1/2 melon! och jag ska ändå ha en melon idag också. 

Är jag larvig då? 

Haha, snuttan frågade om jag skulle låta arg när vi lämnar tillbaka melonen.
 - Nej, det behöver jag väl inte? Sa jag.
- Jo, jag tycker du ska låta lite arg då mamma faktiskt.
- Nee, det ska nog gå bra ändå. 

.... Sötnosen! ....

  

Ha en underbar dag! =) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0