♦ Skrämmer Slag på 1/2 Stan

2009-11-07 @ 11:39:20
1000 frågor snurrar omkring i skallen, ska vi vaccinera oss eller inte, eller ska vi bara vaccinera storasyster eller ska vi alla (förutom bäbis) göra´t eller ska vi, kan vi välja att inte göra´t, ELLER!??!! Med kan menar jag, kan vi hoppa över sprutan, tänk om något mot förmodan skulle hända om vi väljer bort att ta den... Usch, det är jobbigt att höra alla för & nackdelar när ingen igentligen verka veta någonting om bieffekter av vaccinet, eftersom det är som många säger - framtaget i stress och panik.
Jag ringde vår BVC sköterska och rådfrågade henne, men som alla andra verkar säga så är det ingen som vet och att det är upp till var och en att bestämma, inget vet ju självklart vilka bieffekter som kan väntas komma om 5-10 år, jag tror att det är lugnt, men man kan ju aldrig veta vad det är som igentligen sprutas in i kroppen och hur det kan sätta sig fel i våra "system", inflammationer i kroppen som kan sättas igång tex... Och är det så att jag har större risk att bli sjuk och sjukare i den här infuensan än någon annan infuensa som vi "friska" inte vaccineras inför? 

Jag läste på Smittsskyddsinstitutet att:
Influensavirus kan emellertid förändras mycket mer drastiskt om två helt olika influensavirus sammanblandar sin arvsmassa och bildar en ny variant" Detta har hänt vid de två senaste globala världsepidemierna (pandemierna) av influensa – Asiaten 1957-1958 (Influensa A/H2N2) och Hongkong 1968–1969 (Influensa A/H3N2)".

Ja, jo, hmmm, det är ju inte bara ett virus i den här influensan, nej, det är 3 eller 4!!! olika virus som slagits samman vilket gör den mer aggresiv än annan influensa och kan jämnföras med "den spanska sjukan". MEN man ska också komma ihåg att tiden då (1918-1920) inte var som den vi lever i nu... Dem hade inte tillgång till vårt rena samhälle med tvål & vatten, handsprit, nyttig, ren & bra mat. 

Jag läste på Wikipedia:
"Huvudorsaken (till spanska sjukan) var att under kriget hade folks immunförsvar försämrats avsevärt och på grund av att folk packades tätt innan slagen spreds influensan i större skalor."  

MEN ÅÅÅHHHH, USCH & BLÄHHHHH: behöver man verkligen vaccineras om man inte befinner sig i någon riskgrupp? När BVC- sköterskor, läkare, forskare mm, verkar tycka att det är upp till var & en att välja om man vill ta sprutan eller inte (om man inte befinner sig i någon riskgrupp såklart), då verkar det inte i mina öron vara så katastrofalt ändå, eller?!! Läkarvården här i Sverige är världsledande och jag förväntar mig att om man nu skulle bli så sjuk att läkarvård behövs så finns den inom räckhåll och att chansen att vi som nu inte befinner oss i riskgruppen har en god chans att överleva även denna sjukdom...

Ahhhhh, jag vet inte, skallen dunkar av alla tankar och funderingar, jag har svårt att andas i ren panik, är det Svininfluensan månne?!

Trevlig helg sötisar! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0