♦ Äppelpaj

2009-10-07 @ 14:07:09

Usch, jag vaknade inatt nångång och kände hur ögonen var kletiga och kliandes, gick upp och tog Lumudal?(orkar inte ta reda på hur det stavas)-ögondroppar, vänster öga är värst, hoppas det går äver snart. Ska trösta mig med att baka en äppelpaj till ikväll... Äpplena (svenska) är helt underbara nu, jag ska göra en äppelpaj på havregryn och honung med en egengjord vaniljkräm, jag gjorde 2 små portionsformar på test till mig och ♥ för några dagar sen, det blev supergott... och så kan man ju faktiskt njuta av den! =)))))) 


MIN NYTTIGA ÄPPELPAJ

Degen:
(ca 3-4 portioner)
2 dl havregryn som jag mixar i mixern en stund
1 dl havregryn (ej mixad)
1/2 dl vetemjöl eller dinkelmjöl
2 msk vanligt socker
1 msk honung
1 tsk vaniljsocker m. äkta vanilj
1/2 dl flytande smör (milda culinesse)
1- 2 msk vatten
* Det ska bli smuligt värre, använd havregrynen och honungen tills rätt konsistens och smak upptått...
 
 
Skär 2 medelstora äpplen (SVENSKA SOMMAR/ HÖSTÄPPLEN) i fina skivor, eller mindre bitar, häll kanel och ringla lite honung över äppelbitarna som ligger i en pajform och häll över smuldegen. Grädda i 200 grader i ca 15 minuter eller tills det blivit en fin färg på degen. 

Vaniljkräm:
cremefraich (12%)
1 msk florsocker
1 krm vaniljessence

Bara att blanda ihop.


Åhhhh, det doftar UNDERBART i hela hemmet!
Nu har jag äntligen fått på mig mina "träningsbyxor" som för tillfället sitter lite tajt över rumpan och så hittade jag 2 strumpor från 2 olika par som nu sitter på mina fötter... Tröjan är fin, den tycker jag om, men det andra har jag på mig för att jag inte orkar hitta nått annat... Orka vara petig sånna här dagar? Néé, det hoppar jag över! ;)
Vi ska strax hämta Wilma på skolan, och sen ikväll ska det njutas av äppelpaj... som förhoppningsvis inte sätter sig på rumpan... ? Bodypump imorgon gör nog susen! =)

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0