♦ The Big Country

2010-11-23 @ 16:35:48
Jag kom iväg till utvecklingsmötet med storasysters lärare idag trots allt och det känns som om jag ska ge mig själv en stor eloge för det, bara tanken på en promenad ut till köket är ett projekt i sig. Och ärligt talat så var det skönt att andas frisk luft även om det gjorde ont i öronen av blåsten. Well well, mötet gick bra och min dotter är en snäll kompis som nästan aldrig har några klagomål att komma med (utöver det vi redan rett ut) och hon är en god kamrat. Hon tycker att matten kan vara svår och finmotoriken är lite kämpig då man ska skriva, dra streck eller rita, men annars flyter det på som det ska. Hon är ju bara 7 år, så inte behöver jag väl känna mig orolig... =) Min Fina Underbara, så det så! =)


Nu står min köttfärssås och puttrar under lock på spisen, där ska den gotta sig i en och en halv timma till... Skönt att orka laga mat igen, äntligen...


"Jag mixade 15 små coctailtomater med 1 vitlök, 4 soltorkade tomater i kapris, jag tog även i några kapris, lite vitpeppar, sedan torkad oregano & mejram.

Bryn tomatmixen med köttfärs (10% nöt), häller i 1 burk krossade tomater, ca 5 dl kokande vatten, 1 köttbuljong och låter detta puttra i 40 minuter. Efter det häller jag i 1 riven morot och 1 dl linser (röda) och låter detta koka ytterligare 15 minuter. Sen smakar jag av med 2 stora matskedar mild Ajvar relish och en skvätt HP-sås och låter det puttra vidare ett tag till, sen kan man smaka av med ytterligare salt och peppar, serveras med fullkornspasta och parmesan."


Lillis har feber idag igen, så nu ska hon få alvedon så hoppas vi att det blir bättre snart, det är en massa tänder som poppar upp, undrar om inte alla borde vara framme nu... Lilla skruttet är så gnällig och ynklig och livet är inte rättvist mot mig just nu känner jag. Men det ordnar sig alltid, som jag brukar påstå, för jag vet att det kunde varit mycket mycket värre!


Just det,  och så fick jag ett samtal från vår fina N:s kommande "nanny- argentur" idag också, hon vill iväg till the big country USA och vara barnflicka i ett år... Men vad ska hon göra där, det finns väl inget kul och intressant för en 20 åring i USA!? ;) Så jag funderade på om jag skulle underskatta henne inför argenturen så att hon inte får åka... Hon kan ju bli vår nanny... Men né, självklart berättade jag hur underbar och duktig hon är och att hon säkert kommer att bli en stor favorit vart hon nu hamnar. =) Kanske det får bli en anledning till att åka dit igen... till the big big country, maybe I see you soon again!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0