♦ söndagslyxar Litegrann




 
Jag tycker att söndagar är de dagar då vi ska unna oss det goda i livet, det är ju en dag som vi i alla tider, i alla länder har kopplat ihop med lugn & ro. Söndagen är ju den dagen då man ska göra det där lilla extra som får oss att må bra i kropp & själ, vila.
 
CHILIGRYTA:
Högrev, gullök, vitlök, Chiliflakes, timjan, kummin, tomater, blomkål, kalvbuljong och annat underbart som finns i skafferiet ska ner i vår fina gryta som vi fick av hans mormor när vi flyttade till vår första lägenhet i Rågsved för 11 år sen.
 
Idag kom han hem med högrev, vi bestämde igår att till söndagsmiddag får det bli en Chiligryta och det BÄSTA med detta är att vi ÄNTLIGEN  kan använda LÖK igen. Det var helt enkelt så att gluten (mjöl) pajade min mage och jag har därför inte kunnat äta lök på fleeera år, i julas började jag försiktigt att pröva att äta lite lök och nu har jag mer och mer börjat ha i det i vår mat och det FUNGERAR!!! :D Men jag är försiktig.
 
 
SEMLOR:
Det var 2 år sen som jag åt en semla och nu är frestelsen alltför stor så idag gjorde jag något som jag inte har en aning om det är gott eller inte. Men jag blandade hela mandlar med sukrinsocker och 1 msk grädde i mixern. Sedan rörde jag ner detta med 3 ägg och 2 dl mandelmjöl, 2 tsk bakpulver, kardemumma, stevia och agavesirap och tillsist hälldes 1 dl fingervarmt grädde med 60 gram smör ner i bunken. 
 
Jag hittade underbara små muffinsformar i silicon i förra veckan och det var busenkelt att fixa snygga små bakverk med dessa. Jag hoppas att känslan eller framförallt smaken blir som en semla, ska bli sååå spännande med alla recept som rör sig därinne i mitt huvud. :D
 
Måste strax till affären och köpa mera grädde som ska spritsas på "semmelbullarna".
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0